test

Katering SJB Easy Recipe Movie List Lil' IMAN LIL' AMIN Other Biz

5 Latest Entries

Wednesday, 26 April 2017

Pentingnya membuat taksiran cukai, kalau tak ........padah jawabnya!

hi there,

kita semakin menghampiri penghujung bulan April ... seperti biasa setiap tahun, asal masuk bulan April sehingga penghujungnya, masa untuk menunaikan kewajipan membayar cukai *kepada golongan yang layak untuk membayar cukai*

iklan Nuffnang menari nari kat blog mrs pip
ingatkan Nuffnang ni dah tak nak kawan dgn mrs pip dah
hari tu terasa nak putuskan saja ikatan bersama Nuffnang ;(
korang dah bayar cukai tak?

teringat beberapa tahun lalu, bila LHDN hantar surat 'cinta' panjang berjela-jela untuk mr.Husband jelaskan cukai pendapatan .... aiseh! suamiku tak bayar cukai!!!

tu cukai pendapatan untuk tahun 2003, 2004, 2005, dan 2007 kalau tak silap! makkkkk oiiiiii punyalah lama kan .... mmg ada salah mr.Husband la jugak .... dulu2 mana ada e-filing segala, so masing2 kena isi borang dan hantar kat pejabat LHDN ...

uauauaua, malas nak isi borang ....

lepas tu mrs pip tolong isikan, dan habislah semua fail2 berkaitan diselongkar .... lepas tu hantar kat LHDN, selang beberapa bulan kemudian dapat surat lagi dari LHDN tentang jumlah sebenar yang perlu dibayar ....

korang janganlah tak nak bayar cukai .... serius LHDN akan cari setiap inci korang berada kat mana ... silap2 haribulan boleh turun naik mahkamah ;( .... lepas dah tahu berapa jumlah sebenar kena bayar, terus pergi jelaskan bayaran kat LHDN ... habis cerita ...

sekarang ni kan mudah, e-filing kan ada ;))) *boleh senyum lebar, mudah nak settlekan cukai ni* .... teringat seorang kawan ofis dulu, dia cerita lah kawan dia kena bayar cukai sekali harung sebanyak RM8K gara2 tak bayar cukai untuk beberapa tahun!  .... kalau yang duit tebal berkepok2 tu, senanglah nak bayar sekali harung, kalau yang marhaen ni?....

so everyone, tunaikan kewajipan ok ;) ....

cheers.




No comments:

Post a Comment

Sedang Berlangsung

Sedang Berlangsung
Sponsor Bersama

Sedang Berlangsung

Sedang Berlangsung
Sponsor Bersama
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Mrs Pip 2017